Pracownik Call Center

Praca w Call Center kojarzy się ze słuchawkami i z natrętną sprzedażą usług czy produktów.  Jest to branża obarczona dość dużą rotacją pracowników i traktowana bardzo często przez pracowników jako praca na przysłowiową chwilę.

Nie wielu z nas jednak zdaje sobie sprawę z tego, że obecnie  branża cal center jest warta miliony euro i ciągle bardzo dynamicznie się rozwija.

Rynek pracy wciąż zgłasza i jeszcze przez długi czas będzie zgłaszał zapotrzebowanie na pracowników właśnie w Call Center, ponieważ jest to najszybciej rozwijający się kanał obsługi klienta i procesu sprzedaży. Świat zwariował na punkcie Call Center. Dziś wystarczy na swoim telefonie wybrać odpowiedni numer infolinii by połączyć się z Działem Obsługi Klienta i na przykład zarezerwować bilet, kupić wino lub zgłosić szkodę do ubezpieczyciela.

Co to jest Call Center?

Call Center to jednostka firmy, której zadaniem jest bezpośredni kontakt z klientem. Taka jednostka dostępna jest w wielu firmach, a różnego rodzaju systemy teleinformatyczne są wykorzystywane w każdej gałęzi gospodarki, również w administracji państwowej.

W ramach obsługi klienta i całego procesu sprzedaży telefon nie jest już wystarczającym kontaktem. Obecnie w centrach telefonicznych obsługuje się smsy, chaty oraz przyjmowanie zamówień w systemie elektronicznym. Ogólnie rzecz biorąc wszyscy którzy do nas dzwonią w sprawie ankiet, z unikatową ofertą sieci komórkowej, pokazu ciepłych kołder czy ofertą kredytową banku pracują w takim właśnie centrum telekomunikacyjnym.

Dla kogo praca w Call Center?

Bardzo łato jest znaleźć pracę w Call Center, ponieważ ofert pracy jest dużo, a i wymagania nie są zbyt wygórowane. Praca w tym zawodzie nie wymaga ukończonych konkretnych studiów, wystarczy mieć ukończone 18 lat i średnie wykształcenie. Ważne są również predyspozycje do tej pracy i określone cechy osobowościowe takie jak: komunikatywność, śmiałość, kreatywność, odporność na stres.

Ważna jest umiejętność wyczuwania nastroju klienta. Liczy się również dykcja i ciepły tembr głosu oraz wysoka kultura osobista. Dobry telemarketer nie tylko mówi, ale przede wszystkim słucha.

Przed rozpoczęciem pracy każdy konsultant zostaje odpowiednio przeszkolony. Takie wstępne szkolenie zazwyczaj trwa od 5 do 7 dni i kończy się testem, który decyduje o przyjęciu do pracy.

Często praca w Call Center jest postrzegana jako chwilowy punkt zaczepienia, chociaż zdarzają się i tacy, dla których ta praca to początek kariery zawodowej. Praca w takim centrum to dobre miejsce na rozpoczęcie kariery. Głównie po taką pracę sięgają młodzi ludzie - studenci.

Jest także bardzo wiele ogólnopolskich projektów unijnych, które proponują osobom bezrobotnym w wieku 45plus przekwalifikowanie się właśnie w kierunku pracownika Call Center.

Działy Call Center posiadają swoją hierarchię pracowniczą, która umożliwia swoim pracownikom realną i szybką szansę na awans. Szanse ma każdy kto uzyskuje dobre wyniki, a to z kolei kwestia wykonywania swojej pracy.

Osoby pracujące w działach obsługi regularnie wysyłane są na szkolenia związane z nowo wdrażaną kampanią, z technik sprzedaży oraz z umiejętności interpersonalnych - takich jak nawiązanie pozytywnego kontaktu z klientem, radzenia sobie ze stresem.

Zarobki w call center

Zarobki w branży call center

Biorąc pod uwagę stres związany z bezpośrednim kontaktem z klientem,  zawód telemarketera nie jest zawodem dobrze płatnym. Konkurencja w tej branży jest ogromna, a stawki wahają się od 5 do 10 zł za godzinę brutto.

Dodatkowo w wielu firmach można liczyć na prowizje od sprzedanych produktów czy usług.Dla osób nie uczących się sporym minusem może być fakt, że pracodawcy zazwyczaj oferują umowę zlecenie, rzadziej umowę o pracę.

Pomimo złej opinii warto rozpocząć karierę lub wrócić na rynek pracy właśnie przez pracę w Call Center. Praca na stanowisku konsultanta gwarantuje umiejętność odnalezienia się w każdej sytuacji. Nabywa się wiele umiejętności, które z powodzeniem można wykorzystywać w dalszym etapie kariery, na przykład umiejętności związane z obsługą klienta lub sprzedażą.

Każdy pracownik Call Center wie jak rozmawiać z potencjalnym klientem czy kontrahentem. Takie doświadczenie w dzisiejszym świecie może być bardzo cenne.
 

Monika Dł‚ugosz

Nasze komentarze

Kamixdicorn ~ 2013-05-20 16:57:57

:)

Markizowa ~ 2014-06-07 13:24:27

Właśnie zastanawiam się nad tego typu pracą...

siwy ~ 2014-07-21 02:16:08

rok, dwa lata na słuchawce i alkoholizm zapewniony

ucho ~ 2014-09-03 14:38:10

Taka praca, codzienna wieczorna cherbatka z prądem musowo ;)

Dodaj swój komentarz

4 komentarzy