Pojęcie kreatywności przeżywa obecnie boom. Wszędzie słychać zachęty do poszukiwania nowych rozwiązań. Nie tylko copywriterzy i twórcy nowych produktów, lecz także specjaliści od marketingu, doradcy klienta, sprzedawczynie, szefowie i szefowe, właściwie wszyscy pracownicy firmy powinni dysponować tą szczególną umiejętnością, która nie pozwala wypaść z gry.
Rutyna i kreatywność
Kreatywność nie jest konieczna, ale przydaje się przy realizacji większości zadań. Zwykle wykorzystując swoja wiedzę oraz umiejętności – prawdopodobnie osiągniesz swój zamierzony cel. Taki sposób postępowania nazywa się rutyną. Jednak sama rutyna już nie wystarczy. Obecnie rynek pracy przypomina przejażdżkę kolejką w wesołym miasteczku. Nigdy przedtem nie było takiej presji. Presji konkurencji, która powstała wraz z pojawieniem się na rynku coraz większej liczby nowych idei i firm. Presji finansowej, jako, że klient żąda więcej z mniej. Presji związanej z obsługa klienta, gdyż ci nieznośni chcą być dobrze obsłużeni przy jak najmniejszym nakładzie z własnej strony. Presji czasu, bowiem rozwój technologii skraca wszystko, od procesu komunikacyjnego do cyklu produkcyjnego.
Warto więc zadać sobie pytanie: kto w środowisku dynamicznie rozwijającej się gospodarki jest zagrożonym wyginięciem dinozaurem? Do takiej grupy z pewnością należą pracownicy, którzy bazują tylko na swoich starych przyzwyczajeniach i podnoszą lament w sytuacji, gdy oferowana im np. jest zmiana oprogramowania: „Przecież starsza wersja była lepsza!”. Takie osoby zawsze przecząco kiwają głowami mówiąc: „To się nie uda. To się nie przyjmie”.
Przeciętny pracownik dzisiaj daleko nie zajdzie
Sumienne wykonywanie wszystkich obowiązków to w większości firm obecnie za mało, aby móc osiągnąć awans. Taki pracownik na pewno utrzyma swoją posadę przez długie lata, na pewno jednak nie zrobi kariery. Aby utrzymać się na rynku, przedsiębiorstwa muszą ciągle się rozwijać i dlatego stale potrzebują świeżych pomysłów na nowe produkty, usługi czy obszary działalności. Z tej potrzeby wynika wciąż rosnący popyt na pracowników, którzy takie pomysły generują - kto stoi w miejscu, traci.
Chcesz zrobić karierę? Zdobyć ciekawe stanowisko i nowe zadania? Najłatwiej osiągniesz ten cel udowadniając, że masz głowę pełną nowatorskich pomysłów. Ale czy każdy może być twórczy?
Wszyscy zgadzają się z tym, że każdy człowiek posiada pewien potencjał kreatywności, który może odkrywać, wykorzystywać i rozwijać. Nie ulega też wątpliwości, że niektórzy ludzie są „z urodzenia” bardziej twórczy niż inni. Dysponują cechami, które wspierają kreatywność, posiadają „kreatywną osobowość”. Co zatem wyróżnia osoby kreatywne?
1.Wyczulenie na problemy. Szczególne umiejętności: rozpoznawanie problemów, kwestionowanie utartych schematów, badanie nowych możliwości.
2.Myślenie elastyczne. Szczególne umiejętności: rozumienie różnych obszarów, dysponowanie szerokim wykształceniem, rozważanie wiele możliwości.
3.Oryginalność. Szczególne umiejętności: tworzenie kombinacji różnych pomysłów.
4.Wytrwałość. szczególne umiejętności: upór, wysoka odporność na stres, ponadprzeciętna energia.
Nawet w przypadku bardzo kreatywnych osób rzadko się zdarza się, żeby wszystkie te cechy występowały równie mocno. Każda z nich można z osobno rozwijać. Kreatywności nie da się wyuczyć, można natomiast wyrobić w sobie nawyk, aby dostrzegać więcej w różnego rodzaju rzeczach.
Staraj się być kreatywna
Nie wiesz jak się za to zabrać ? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek:
- Na przykład zwykła kartka - ludzie widzą w niej po prostu miejsce do pisania. Ty pomyśl mniej szablonowo. Zauważ, że ta kartka to każde powierzchnia reklamowa, materiał to zrobienia papierowego samolociku, czy laurki, miejsce do napisania listu miłosnego albo pozwu rozwodowego. Bierz pod uwagę różne zastosowania, daj się ponieść wyobraźni.
-Nie używaj ciągle tych samych zwrotów - staraj się znaleźć synonimy danych słów. Dobrym sposobem na to jest rozwiązywanie krzyżówek - nauczysz się wielu ciekawych rzeczy i zarazem rozwiniesz swój zasób słownictwa.
-Kiedy widzisz jakąś rzecz w sklepie, zastanów się jak sama byś ją wykonała. Co by Ci było do tego potrzebne, i w jaki sposób byś to zrobiła, a może nawet ulepszyła?
- Unikaj szablonów i stereotypów. Stereotypy biorą się z przestarzałych faktów i niedoinformowania. Nie daj się w to wciągnąć! Miej własny sąd i opinię na każdy temat. Nie daj sobie wmówić czyjegoś zdania. Wygłaszaj swoje poglądy i popieraj je racjonalnymi argumentami. Dzięki temu nauczysz się wyrażania swoich myśli i będziesz stale rozwijać swój światopogląd. Takie zabiegi ubarwią twoją osobowość i odmienią twój sposób postrzegania świata.
Etyka pracy raczej surowo określa, że jeśli pracownicy się dobrze bawią, oznacza to, że nie pracują wystarczająco ciężko. Istnieje również ryzyko, że zostaniemy uznane za nieprofesjonalne. W tym stwierdzeniu jest trochę prawdy, tym bardziej że zależy nam na poważaniu w środowisku pracy. Jednakże prowadzone ostatnimi czasy badania pokazują, że firmy które odniosły sukces łączyły pracę z zabawą. Mówi się tu nie tylko o profitach pieniężnych i segmentach gospodarczych, ale również w tych firmach widać wysoką jakość dbania o klienta, stanowcze kierownictwo, długoterminowe planowanie strategii. W takich firmach pracownicy są w stanie radzić sobie w każdych sytuacjach, podczas gdy konkurencja skupia się jedynie na swojej głównej umiejętności.