Porady naszych Ekspertów

 

netkobiety pytają:

image description

Czy strój może mieć wpływ na karierę ?

Netko - pracuję w biurze, w bardzo dużej korporacji. Moje zajęcia są typowo biurowo - administracyjne. Bardzo często rozmawiam z klientami przez telefon - ale nie prowadzę żadnych osobistych negocjacji czy spotkań. Zawsze wydawało mi się, że w pracy najważniejsze są kompetencje : czyli umiem coś, jestem w czymś dobra, będę ciężko pracować - to przełoży się na sukces zawodowy. Ostatnio mam jednak wątpliwości czy to wystarczy. Trzy miesiące temu zatrudniono u nas w dziale dziewczynę - miała takie samo stanowisko i wiedzę jak my. I pisze to bardzo obiektywnie. Wyróżniało ją jednak to, że zawsze była świetnie i bardzo elegancko ubrana. Taka spod żelazka. Marynarka, biała bluzka, staranny makijaż. Ja nigdy nie zwracałam na to uwagi. Nie raz przyszłam w jeansach i byle jakim t-shircie. Dzisiaj dowiedzieliśmy się ,że dostała awans. I na prawdę zaczynam się zastanawiać, czy jej ubiór może mieć z tym coś wspólnego. Czy jest taka szansa, że strój i wygląd w pracy mogą mieć jednak wpływ - mniejszy lub większy, ale jednak - na naszą karierę ?

Blair, 26 lat
NETKA
image description

Ekspert:

Liczba porad: 16

Ogolna ocena porad:

image description

Nasz strój jest naszym komunikatem dla otoczenia.

Ocena artykułu:

Ocena: 0.0/5 (0 oceniających)

Blair - co prawda nie szata zdobi człowieka, ale wszystkie doskonale wiemy, że dobry wygląd zawsze się opłaca. Jak stwierdzono, po upływie zaledwie siedmiu sekund, ferujemy sądy na temat dopiero co poznanych osób: kompetentna, niekompetentna; dobrze zorganizowana, roztrzepana. Etykietki jakie naklejamy innym, trudno potem odkleić i zmienić. To samo dotyczy odbioru naszej osoby przez innych. Nasz strój jest naszym komunikatem dla otoczenia, dlatego też powinien być to przekaz jasny i spójny. Poprzez wygląd możemy powiedzieć światu  - a zwłaszcza szefostwu oraz kolegom i koleżankom w pracy - jakie jesteśmy i co mamy do zaoferowania.

Staraj się świadomie wybierać i dobierać swoją garderobę. Jak to osiągnąć ? Zrezygnuj z pozostawiania wszystkiego nęcącym wyprzedażom i przypadkowi. Niech w zakupowym szaleństwie – pojawi się pewna metoda doboru ciuchów i dodatków do pracy. Tylko świadomie i konsekwentnie kreowany wygląd sprawi, że przejmiesz całkowitą kontrolę nad swoją karierą. Koncepcja „ubierania się z głową” nie ma nic wspólnego z sezonową modą i przelotnymi jak wiosenny deszcz kaprysami projektantów. Zmieniają się style. Zmienia się nasz wiek. Zmienia się także nasze ciało. Jak wspomina H.J. Gross w swojej książce Kobieta sukcesu „Koncepcja ubierania się z głową opiera się na znalezieniu spójnego, w znacznej mierze klasowego stylu, który będzie pasował do twojej osobowości, twojego środowiska pracy, a także do ścieżki kariery, którą podążasz. W miarę rozwoju twojej kariery ukształtujesz swój własny styl, który będzie odzwierciedlał dominujące cechy twojej osobowości oraz twoją pozycję zawodową”.

Twój „ubraniowy” przekaz musi być więc wyrazisty i spójny, dlatego pozbądź się bez żalu elementów, które w jakiś sposób mogłyby go zakłócać. Ulubiona bransoletka w kolorach tęczy ? Będzie dobra na popołudniową kawę z koleżanką, ale nie nadaje się do stonowanej garsonki. Sprany żakiet z ostatniej przeceny ? Trochę zmechacony, lecz słodki sweterek ? Niezbyt dopasowane do figury, ale ulubione spodnie ?  Zanim włożysz coś na siebie i ruszysz na podbój firmy  –zastanów się spokojnie nad swoimi wyborami raz jeszcze. Codzienny, często spontaniczny wybór garderoby, kreuje cały czas nasz wizerunek czy tego chcemy czy nie. Pojawianie się w pracy w tym co akurat masz pod ręką wiąże się z dość oczywistym przekazem dla otoczenia: „Nie zależy mi”. Twoja elegancka koleżanka komunikowała wszem i wobec - że jest odwrotnie i zasługuje na więcej.

Ciuchy do pracy, potraktuj więc jak długoterminową inwestycję, która w pewnym momencie Twojej zawodowej kariery na pewno się zwróci. To nie znaczy, że masz wydawać na nie fortunę i popadać w długi. Niemniej, przemyślane zakupy garderoby do pracy powinny być stałym, bardzo dobrze zaplanowanym punktem w Twoich miesięcznych wydatkach. Jeżeli nasza garderoba dzień w dzień przesyła komunikat, że nie inwestujemy w siebie, dlaczego ktoś inny miałby w nas zainwestować ? Diabeł niestety tkwi w szczegółach. W dobie kryzysu i sporej konkurencji na rynku pracy i w pracy – dobrze, żeby były one po Twojej stronie.      
 

Nasze komentarze

Twój komentarz może być pierwszy!

0 komentarzy